Strona główna Czym jest babeszjoza? Objawy i jak ją leczyć?

Czym jest babeszjoza? Objawy i jak ją leczyć?

Sezon na kleszcze trwa praktycznie przez cały rok. Z tego względu ważne jest, by opiekunowie psów wiedzieli, co to babeszjoza i jak ją rozpoznać. Ta groźna i niestety powszechna choroba odkleszczowa może bowiem poważnie zagrażać zdrowiu i życiu czworonogów. Czym właściwie jest babeszjoza? Jakie ma objawy? I jak przebiega leczenie choroby? Na te i inne pytania odpowiadamy w dzisiejszym artykule.

Co to jest babeszjoza?

Jedną z najbardziej niebezpiecznych chorób odkleszczowych u psów jest babeszjoza. Co to takiego? Babeszjoza (inaczej piroplazmoza) to poważna choroba pasożytnicza wywoływana przez pierwotniaki z rodzaju Babesia (w Polsce najczęściej Babesia canis). Zagraża wszystkim psom, niezależnie od wieku czy rasy.

Babeszjoza jest chorobą o przebiegu przewlekłym lub ostrym. Często prowadzi do groźnych powikłań, takich jak silna anemia, problemy neurologiczne, uszkodzenie nerek, niewydolność wątroby. Kluczowa dla skuteczności leczenia jest szybkość diagnozy i wdrożenia odpowiednich działań przez lekarza weterynarii. Nieleczona babeszjoza grozi śmiercią zwierzęcia.

Babeszjoza – objawy

Babeszjoza jest groźną chorobą odkleszczową u psa, a jej pierwsze objawy mogą być trudne do rozpoznania. Z tego względu ważne jest, by uważnie obserwować pupila, a w razie niepokojących sygnałów od razu udać się do najbliższej placówki weterynaryjnej.

Jakie są najczęstsze objawy choroby? Babeszjoza może przejawiać się na różne sposoby. W początkowej fazie często obserwuje się gorączkę. Psy stają się apatyczne, osłabione, tracą apetyt i wykazują mniejszą aktywność. Charakterystyczna jest także bladość błon śluzowych, które normalnie są różowe. Z czasem symptomy się nasilają. Zaawansowana choroba od kleszcza u psa może mieć takie objawy, jak kompletna apatia, przyspieszony oddech, zmiana koloru moczu (na ciemniejszy), wymioty czy biegunka. W najcięższych przypadkach dochodzi również do objawów neurologicznych.

Jak szybko rozwija się babeszjoza? Kiedy występują pierwsze objawy? Sygnały świadczące o chorobie najczęściej pojawiają się po około 5-7 dniach od zarażenia, jednak okres inkubacji może się wydłużyć. W zależności od przypadku babeszjoza może rozwijać się od kilku-kilkunastu dni do kilku tygodni.

Jak wygląda diagnostyka i leczenie babeszjozy?

Diagnostyka babeszjozy u psa zaczyna się od dokładnego wywiadu i badania przeprowadzonego przez weterynarza. Potwierdzenie diagnozy wymaga badań laboratoryjnych. Najczęściej wykonuje się badanie mikroskopowe rozmazu krwi w celu stwierdzenia obecności pierwotniaka Babesia. Oprócz tego stosuje się także metodę PCR.

Co robić, gdy zwierzak zachoruje na babeszjozę? Jak leczyć pupila? Decyzję w tym zakresie zawsze podejmuje lekarz weterynarii. W przypadku babeszjozy przede wszystkim stosuje się leki przeciwpierwotniakowe i antybiotyki. Wielu psom podaje się leki podtrzymujące pracę narządów, w tym nerek, oraz płyny w formie dożylnej. Gdy dochodzi do silnej anemii, konieczna może być transfuzja krwi. W przypadku babeszjozy leczenie często obejmuje hospitalizację zwierzęcia w celu ustabilizowania jego stanu.

Profilaktyka babeszjozy – jak nie dopuścić do zarażenia chorobą?

Choroba odkleszczowa u psa oznacza leczenie, stres, nerwy, a w wielu przypadkach również powikłania i komplikacje. Jak tego uniknąć? Poprzez ochronę przed kleszczami. Aby zapobiec zarażeniu babeszjozą lub inną chorobą odkleszczową, należy przez cały rok (zwłaszcza wiosną i latem) stosować środki przeciw kleszczom – obroże, krople lub tabletki. W niektórych przypadkach, lekarz weterynarii może zalecić połączenie różnych preparatów i stosowanie ich jednocześnie. Oprócz tego warto:

• sprawdzać sierść i skórę psa po spacerach, szczególnie po powrocie z lasu czy łąki,
  • unikać terenów, na których występuje dużo kleszczy,
  • regularnie wykonywać badania profilaktyczne.

Babeszjoza u psów – podsumowanie

Kleszcze występują na terenie całej Polski, nie tylko wiosną i latem, ale coraz częściej także w okresie jesienno-zimowym. Opiekunowie czworonogów powinni więc zdawać sobie sprawę, jak chronić swoich przyjaciół przed chorobami odkleszczowymi. Podstawą jest profilaktyka – stosowanie ochrony przed kleszczami. Aby dobrać odpowiednią dla pupila, warto skonsultować się z lekarzem weterynarii. Należy przy tym pamiętać, że żadna metoda nie daje 100-procentowej pewności, że zwierzak nie zachoruje. Warto więc orientować się, jakie są pierwsze objawy babeszjozy, tak by móc jak najszybciej zareagować i zapewnić pupilowi pomoc.

Placówka weterynaryjna AMVET zajmuje się diagnostyką i leczeniem babeszjozy (również w formie całodobowej hospitalizacji), a także leczeniem powikłań choroby. Nasze usługi to między innymi interna zwierząt Kraków i weterynarz hematolog Kraków. Więcej o AMVET można przeczytać tutaj: weterynarz Kraków.