Strona główna Po czym poznać zapalenie dziąseł u psa?

Po czym poznać zapalenie dziąseł u psa?

Chcesz wiedzieć, po czym poznać zapalenie dziąseł u psa, by w razie wystąpienia problemu od razu pomóc pupilowi? Zdrowie jamy ustnej naszych czworonożnych przyjaciół jest kluczowe dla ich ogólnego dobrostanu i samopoczucia. Z tego artykułu dowiesz się, na jakie objawy zwracać uwagę, aby wcześnie zidentyfikować problem, oraz jak skutecznie zapobiegać i reagować w przypadku zapalenia dziąseł u swojego pupila. Zapraszamy do lektury!

Po czym poznać zapalenie dziąseł u psa? Objawy

Zapalenie dziąseł to poważny stan, który może prowadzić do szeregu komplikacji zdrowotnych, takich jak zapalenie przyzębia u psa. Bardzo często powoduje silny ból i dyskomfort u zwierzaka, co przekłada się na pogorszenie jego samopoczucia. Z tego względu ważne jest, by uważnie obserwować swojego pupila, a w razie wystąpienia niepokojących sygnałów od razu reagować.

Jak rozpoznać zapalenie dziąseł u psa? Objawy najczęściej obejmują:

• zaczerwienienie i obrzęk dziąseł,
  • krwawienie z dziąseł,
  • nieprzyjemny zapach z pyska,
  • przerost, rozrost lub cofanie się dziąseł,
  • zmiany w zachowaniu: spadek lub brak apetytu, ocieranie pyska o różne przedmioty, drapanie pyska łapkami, częste mlaskanie, nadmierne ślinienie się.

Zapalenie dziąseł u psa – przyczyny i profilaktyka

Zapalenie dziąseł u psa najczęściej wynika z niewłaściwej higieny jamy ustnej, która prowadzi do gromadzenia się na zębach osadu z resztek pokarmu oraz odkładania płytki nazębnej. Z czasem płytka nazębna może przekształcić się w kamień nazębny, który sprzyja rozwijaniu się stanu zapalnego. Bardzo ważne jest więc, aby dbać o prawidłową higienę jamy ustnej zwierzaka. Podstawą jest regularne szczotkowanie zębów za pomocą miękkiej szczoteczki i specjalnej pasty do zębów.

Dodatkowo na rozwój zapalenia dziąseł u psa mogą wpływać takie czynniki, jak predyspozycje rasowe, wiek i dieta. Opiekunowie powinni dbać o właściwe żywienie swoich czworonożnych przyjaciół – karmami bogatymi w składniki odżywcze, pozbawionymi zbędnych wypełniaczy. Psom warto też podawać specjalne zabawki i gryzaki, które wspomagają usuwanie osadu z zębów. Należy jednak wybierać bezpieczne produkty, najlepiej w porozumieniu z lekarzem weterynarii.

Jeśli chcesz ograniczyć ryzyko wystąpienia zapalenia dziąseł u swojego pupila, pamiętaj o regularnych kontrolach stanu jego uzębienia. Dzięki temu wszystkie ewentualne nieprawidłowości zostaną wykryte na wczesnym etapie.

Zapalenie dziąseł u psa – leczenie

Jakie kroki podejmuje lekarz weterynarii, gdy stwierdzi zapalenie dziąseł u psa? Jak leczyć to schorzenie, by ulżyć zwierzakowi? Na te pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wiele zależy od stopnia zaawansowania problemu.

Jeśli chodzi o zapalenie dziąseł u psa, leczenie zawsze powinno być poprzedzone dokładną diagnostyką. W wielu przypadkach, zwłaszcza gdy problem jest zaawansowany, konieczne jest wykonanie specjalnego zabiegu stomatologicznego polegającego na usunięciu płytki nazębnej oraz kamienia nazębnego za pomocą narzędzi ultradźwiękowych. Lekarz weterynarii może również przepisać lek na zapalenie dziąseł u psa, na przykład w formie antybiotyku. Należy jednak pamiętać, że leczenie zapalenia dziąseł jest kwestią indywidualną i nie zawsze przebiega w taki sam sposób – decyzję w tym zakresie powinien każdorazowo podejmować lekarz weterynarii specjalizujący się w stomatologii.

Bardzo ważne jest, aby po wyleczeniu schorzenia dbać o higienę jamę ustną pupila, tak by problem nie powrócił w przyszłości.

Zapalenie dziąseł u psa – podsumowanie

Choroby dziąseł u psa mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych oraz znacznego pogorszenia samopoczucia pupila, dlatego opiekunowie powinni być świadomi ich objawów, a także metod profilaktyki. Dbając o zdrowie swojego czworonoga, należy pamiętać o regularnych kontrolach weterynaryjnych, prawidłowej higienie jamy ustnej, właściwej diecie oraz obserwacji zachowania zwierzaka. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek objawów zapalenia dziąseł lub innych problemów w obrębie jamy ustnej, należy niezwłocznie udać się do lekarza weterynarii i postępować zgodnie z zaleceniami.

AMVET oferuje takie usługi, jak interna zwierząt Kraków, a także weterynarz stomatolog Kraków. W placówce przeprowadzane są między innymi konsultacje stomatologiczne, a także zabiegi profilaktyczne i periodontologiczne. Więcej o AMVET można przeczytać tutaj: weterynarz Kraków.