Strona główna Paszport dla psa – jak go wyrobić i o czym pamiętać?

Paszport dla psa – jak go wyrobić i o czym pamiętać?

Planujesz podróż za granicę ze swoim czworonogiem? W takim razie pamiętaj, by odpowiednio wcześnie wyrobić paszport dla psa. To dokument wystawiany przez lekarza weterynarii na potrzeby przemieszczania zwierząt domowych między państwami członkowskimi Unii Europejskiej. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, jak i gdzie wyrobić paszport dla psa oraz podpowiadamy, jakie badania i szczepienia należy wykonać przed podróżą za granicę. Zapraszamy do lektury!

Paszport dla psa – co to za dokument?

Paszport to oficjalny dokument identyfikacyjny zwierzęcia, wystawiany przez upoważnionego do tego lekarza weterynarii. Prawidłowo i kompletnie uzupełniony dokument umożliwia niekomercyjne przemieszczanie się po terytorium Unii Europejskiej. Niekomercyjne oznacza w tym przypadku niezwiązane ze zmianą tytułu własności czy sprzedażą. W przypadku podróżowania do krajów trzecich, czyli spoza UE, każdorazowo należy sprawdzić zasady wwozu zwierzęcia towarzyszącego określone przez dane państwo.

Paszporty dla psów zawierają sekcje przeznaczone do wprowadzenia następujących informacji:

• danych właściciela,
  • opisu zwierzęcia,
  • oznakowania zwierzęcia,
  • danych lekarza weterynarii wydającego paszport,
  • informacji o szczepieniach przeciwko wściekliźnie,
  • informacji o badaniach poziomu przeciwciał przeciwko wściekliźnie metodą miareczkowania,
  • informacji o leczeniu przeciwko Echinococcus,
  • informacji o innym leczeniu przeciwpasożytniczym,
  • informacji o innych szczepieniach,
  • informacji o badaniach klinicznych,
  • informacji o legalizacji,
  • pozostałych informacji.

Jak wyrobić paszport dla psa i o czym trzeba pamiętać?

Aby wyrobić paszport dla psa, musisz zgłosić się do upoważnionego lekarza weterynarii. Rejestr lekarzy weterynarii uprawnionych do wydawania paszportów dla zwierząt towarzyszących można znaleźć na stronie Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej. Wystawienie dokumentu wymaga przede wszystkim prawidłowego oznakowania zwierzęcia oraz ważnego szczepienia przeciwko wściekliźnie. Jeśli chodzi o szczepienie, należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach:

• w przypadku psów w wieku powyżej 12 tygodni pierwsze szczepienie uzyskuje ważność po 21 dniach od wykonania,
  • kolejne szczepienia (dawki przypominające) uzyskują ważność w dniu podania dawki (pod warunkiem, że są wykonywane terminowo, w odpowiednich odstępach czasu),
  • data szczepienia w paszporcie nie może być wcześniejsza niż data wprowadzenia mikroczipu,
  • w przypadku zwierząt w wieku poniżej 12 tygodni, które nie są zaszczepione na wściekliznę, państwa członkowskie UE mogą udzielać zezwoleń na wjazd do kraju. Zezwolenie może zostać wydane również w przypadku psa w wieku od 12 do 16 tygodni, który został zaszczepiony, ale nie spełnia wymogów ważności po upływie 21 dni.

W przypadku podróży do niektórych państw wymagane jest również wykonanie badania poziomu przeciwciał przeciwko wściekliźnie metodą miareczkowania. Niektóre kraje, takie jak Norwegia, wymagają także profilaktyki przeciwko tasiemcom Echinococcus. Przed podróżą warto więc dokładnie sprawdzić zasady wwozu zwierzęcia do danego kraju.

Ile trwa wyrobienie paszportu dla psa? Wystawienie dokumentu może odbyć się podczas jednej wizyty lub potrwać dłużej – w zależności od lecznicy. Jeśli zależy Ci na czasie, możesz wcześniej skontaktować się z placówką i zapytać o czas wyrobienia paszportu.

Paszporty dla psów – podsumowanie

Jeśli zamierzasz zabrać zwierzaka na zagraniczne wakacje lub masz w planach przeprowadzkę do innego kraju, musisz wiedzieć, jak wyrobić paszport dla psa. Brak ważnego dokumentu może grozić poważnymi konsekwencjami, takimi jak zawrócenie czworonoga do Polski lub poddanie go kwarantannie. Na szczęście w praktyce proces wyrobienia paszportu nie jest skomplikowany – wystarczy zapoznać się z wymogami danego kraju i odpowiednio wcześnie zgłosić do lekarza weterynarii.

AMVET to wieloprofilowa klinika weterynaryjna Kraków, która świadczy szereg specjalistycznych usług, a także umożliwia wystawienie paszportu dla psa lub innego zwierzęcia domowego. Jeśli planujesz podróż za granicę i chcesz wyrobić dokument, umów się na wizytę.